torsdag 9 februari 2012

Föreläsning 2
Tro och lära



Aumtecknet är en central symbol inom hinduismen. Tecknet kallas AUM eller OM och består av fyra delar. Den första är den som ser ut som en trea. Den andra är treans "svans". Den tredje är tecknet ovan för trean. Den sista delen är hela tecket sammantaget. Aumtecknet är en symbol för att det gudomliga genomsyrar allt, att en världssjäl genomsyrar allt i universum. Kan man erinra den sista stavelsen vet man allting och man kan nå varje hindus mål, moksha.

Aum ses som varats helhet Symbolen används idag för att markera hinduisk identitet och är en stavelse som används i första ledet i ett mantra. De fyra tecknen sätts ihop till ett s.k. AUM-mantra. Man gör en viss andning: man börjar i magen, fortsätter genom bröstet och upp till pannan där bindumärket sitter på kvinnorna. När man gör denna andning ska man försöka hitta den fjärde stavelsen och detta ska ge andliga krafter. Dessa krafter kommer från Deva-nagari, det vill säga gudarnas skrift. Genom denna andningsteknik ska man hitta intet och allting och världssjälen inom sig själv.[1]
[1] Katz, Mark, föreläsning på Karlstads universitet, september 1999

Tro och lära
Det finns flera centrala begrepp som sammanfattar den hinduiska brahmanska kärntraditionen. Det är atman, samsara, karma, brahman, moksha, maya och dharma.

Atman är människosjälen eller rättare sagt en evig essens i allt levande.[1] Denna kärna återföds ständigt till nya liv. Denna återfödelsecykel kallas för samsara.[2] Vad man återföds till beror på atmans karma och karma är summan av bra och dåliga handlingar som man samlat ihop under de olika liv som man genomlevt.[3] Ifall man lever man ett moraliskt bra liv är chansen till en god återfödelse stor. Atmans slutmål är att sluta att återfödas och bli ett med världssjälen som kallas för brahman. Målet för en hindu är att atman ska bli så full av kunskap, hängivenhet och godhet att den försvinner in i den stora världssjälen.[4] När atman blivit ett med brahman har man nått moksha, som slutmålet kallas.[5]  Det finns föreställningar om att moksha är en form uppgående i världssjälen. Brahman ses nämligen som en slags panteistisk gudom som genomsyrar hela vår verklighet. Ibland identifieras ”moksha gärna med en paradistillvaro i gemenskap med Gud”, speciellt med guden Vishnu, eftersom de flesta hinduer tillber honom eller någon av hans avatarer.[6].Enligt Bhagavagita innebär moksha befrielse från ondska, från kroppen, från lustar och vrede och från förgängelse och död, men också från karma. Det är en frigörelse från bundenhet i all former.[7] De tidigaste tankarna om atman, brahman och moksha kan man hitta i de heliga texterna Upanishaderna som tillkom någon gång mellan 1000 till 600 f. Kr. Ett annat viktigt begrepp inom hinduismen är maya. Vi människor är blinda för den egentliga verkligheten, då en slöja, maya, gör att vi inte förstår hur vi och universum fungerar.[8] Denna illusion försvinner givetvis när man når moksha.[9]



1] http://www.ne.se/l%C3%A5ng/atman, 2009-03-19
[2] http://www.ne.se/l%C3%A5ng/samsara, 2009-03-19
[3] http://www.ne.se/kort/karma, 2009-03-19
[4] http://www.ne.se/l%C3%A5ng/brahman/134854, 2009-03-19
[5] http://www.ne.se/l%C3%A5ng/moksha, 2009-03-19
[6] http://www.ne.se/l%C3%A5ng/moksha, 2009-03-19
[7] Beaver - Pierce, R, Världens religioner, s. 192
[8] http://www.ne.se/lang/maya/253032, 2010-02-01
[9] Beaver - Pierce, R, Världens religioner, s. 192

Dharma
Begreppet dharma innebär en föreställning om att människan upprätthåller universum genom sina handlingar. Det används för att strukturera samhället och den enskildes liv. Den är förbunden med hinduismens ideologi om att samhällets kaster kan inordnas i en hierarki av fyra kaster (varna). Dharma är ett av hinduismens centrala begrepp. I den kända texten Manus lag förklaras följande dygder/egenskaper som viktiga för en människa att sträva efter:

1. Tålmodighet
2. Förlåtelse
3. Självbehärskning
4. Att inte stjäla
5. Renhet
6. Sinneskontroll
7. Visdom
8. Lärdom
9. Sanningsenlighet
10. Lugn

Som tillägg till dessa, anses ahimsa (icke-våld) vara en viktig norm.

När dharma förklaras som en uppräkning av en rad allmänna värden och egenskaper, är det sådana regler som äger allmän giltighet och är högt värderade inom hinduismen. Det som gör hinduismens värden och regler anmärkningsvärda är att de accepterar mångfald samtidigt som de är relativa, då olika människor har i uppgift att följa olika dharmas. Hinduismens lagtexter talar om olika dharma för olika grupper.

Följande grupper har sin dharma:
Regioner (desadharma)
Sociala grupper (jatidharma)
Familjer (kadharma)
Kvinnor (stridharma)
Djur (pasudharma)
Personlig dharma knuten till yrke och
bakgrund (svadharma)

Ett känt ordspråk lyder: ”Det är bättre att följa sin egen dharma dåligt än en annans felfritt”. Den som följer sin egen dharma kan förvänta sig en bättre återfödelse. Genom att följa den kan man nå slutmålet, att slippa återfödas. Dharman är alltså olika för olika människor. Den skapar tolerans för mångfald, men kan också legitimera orättvisor. Dharman förändras dock över tidsåldrar.[1] I tidig indisk tradition utförde brahminer olika riter för att bibehålla ordningen i samhället. Dharma omfattar de dagliga ritualerna knutna till hemmet, övergångsritualerna, reningsritualer, juridik och regler bundna till kast, klass, kön och levnadsstadium.
[1] Jacobsen, ”Hinduismen”, s. 24ff

Vi ska titta på hur samhället är strukturerat i kast (varna), klass (jati), kön och levnadsstadium.

Varna och jati. (Kastväsendet)
” Tänk dig att adeln fortfarande sitter på alla viktiga poster i samhället och du, med din enkla bakgrund, blir mobbad och utfryst så fort du besöker deras arbetsplatser, stadsdelar och stamfik. Tänk dig att alla Sveriges präster är adliga, och att de har stängt kyrkportarna för såna som du och uppmanar dig att sköta din religionsutövning för dig själv. Du kan väl be i garderoben, eller varför inte på toaletten! Tänk dig att folk rynkar på näsan och vänder sig bort när du berättar vem du är. Tänk dig att detta upprepas varje dag året om – år ut och år in”[1]
Texten beskriver en verklighet för många lågkastiga i Indien, i alla fall för 40 år sedan. Men BBC News rapporterade att detta förekommer även på 2000-talet. Inslaget i nyhetsprogrammet berättar om hur skolbarn vägrade att äta skolmaten eftersom den tillagats av kvinnor från lägre kaster. Vi har länge kallat den hierarkiska samhällsstrukturen i Indien för kastsystem, men ordet kast är egentligen ett portugisiskt ord för stam.[2] Idag talar man främst om varna och jati. Varna har stora likheter med ståndssamhället i Europa under medeltiden fram till franska revolutionen.[3] Varna sägs enligt vissa teorier ha uppkommit ca 1500 f.Kr. då indoeuropeiska stammar erövrade stora delar av främre Indien. Dessa stammar som själva kallade sig själva för arier (de ädla –civiliserade) bildade ett härskande skikt av militäradel. Tjänarkasten kom att utgöras av det folk som var härskarfolket innan arierna invaderade området. De s.k kastlösa var sin tur det folk som var underkuvat när dessa ariska indoeuropér intog norra Indien.[4]






[1] Radioprogrammet OBS! i P1, oktober 2006
[2] Ewald, S, Religionslexikonet, s, 251
[3] http://www.ne.se/l%C3%A5ng/kastv%C3%A4sen, 2009-03-20
[4] Bra böckers världshistoria, Högkulturerna tar form, s. 51ff

Man strukturerar Varna (färg) i följande hiearki.
1.      Brahminer – präster
2.      Ksatriya – krigare
3.      Vaisya – köpmän, hantverkare och jordbrukare.
4.      Shudra – tjänare och arbetare
Utanför varna hamnar de som vi i väst fortfarande benämner kastlösa.
Dessa tre översta varna kallas ”de som är födda två gånger”. Det var endast de som fick lov att höra de heliga vedatexterna och stod närmast att slippa återfödelse. Enligt den brahmanska kärntraditionen har olika varna olika plikter. Prästen har uppgifter som syftar till att bevara samhällets enhet. Krigaren ska beskydda folket. Bönder och köpmän ska ta hand om kor, driva jordbruk, bedriva handel och penningutlåning medan tjänarklassen ska vara hantverkare och tjäna de andra klasserna. Anledningen till att många idag ändå sysslar med sådant som ej tillhör deras varna beror enligt hinduismen på att världen genomgår en dålig tidsålder. Utanför kastsystemet finns det sådana som defineras utanför kastsystemet och detta beror på att sysslar med orena tabubelagda yrken. De har kallats för kastlösa, oberörbara eller paria. De sysslar ofta med döda ting eller får städa upp efter andra, exempel på yrken är sopare, skomakare, ibland barberare och tvättare.[1] Dessa utgör ca 20% av Indiens befolkning.  De vill inte kallas sig kastlösa utan kallar sig ofta daliter som betyder de förtryckta.[2] Mahatma Gandhi kallade dem harijan, Guds barn.[3]  Daliterna ses ofta ned på av de som är över dem i hierakin. Ett sätt att komma ur systemet är att konvertera till en annan religion. Enligt indisk lag är det förbjudet att mena att någon är så oren att han står utanför varnasystemet.[4] Varnasystemet är främst en kategorisering av en människans status, än än mer viktig är indelningen i olika jatis.[5]
Jati
Det finns också en indelning som kallas för jati. Detta brukar man översätta med kast eller klass eller yrke, men själva ordet jati betyder ”vad man är född till.” Man skulle kunna jämföra detta med vårt forna skråväsende, alltså en indelning i yrkesgrupper. I Europa finns ett berömt uttryck som påtalar vikten av att gå i sin fars fotspår. Det lyder: ”Skomakare bli vid din läst”. Och det är det jatisystemet handlar om, att man ska överta sin faders och släkts yrke. Inom jatin har man gemensamma gudar, riter och myter. Det är vanligt att man gifter sig inom sin jati. Enligt NE finns det 3 000 jatis och över 25 000 underjatis. Enbart brahminerna är indelade i 1863 jatis.[6] Självklart arbetar inte alla inom sin jati nuförtiden, men ändå har man kvar sin ”jatistämpel”.

Konsekvenser av varna och jati
Det finns en jati som har hand om kremeringarna i Indien. I Michael Woods serie om Indiens historia, berättar en man ur jatin " De Dödas herrar" att deras jati är nödvändig för alla hinduer, då till och med en avliden premiärministern behöver, deras 3.500 år gamla eld, från dem, men samtidigt ses  jatin som paria och folk ser dem som oberörbara. Det är alltså vikigt att veta sin plats i ordningen och att man följer sin dharma, för alla i ordningen behöver varandra.[7]  Diskriminering på grund av varna- och jatisystemen är  dock mycket vanligt. Den indiska staten har försökt att använda sig av positiv särbehandling av förtryckta  genom att kvotera in dem i statlig utbildning och statliga yrken. Idag är exempelvis 49% av  platserna på den indiska läkarutbildningen reserverade för lågkastiga.[8] Varna är förmodligen äldre än karmabegreppet, men karma används för att legitimera varnasystemet. Människan kan då sägas ha förtjänat den position man hamnat i. En människans karma kan dock enligt hinduismen förändras genom olika ritualer och pilgrimsfärder. I princip kan man inte byta jati och man gifter sig mycket sällan utanför sin jati eller varna. Förr i tiden var uppdelningen mellan olika varnas än mer tydlig. Det talas om att när en skugga från en oberörbar föll över en brahmin, var brahminen tvungen att genomgå en lång renlighetsceremoni. Det är också ett stort tabu att bryta mot kastreglerna.[9] Industrialiseringen och urbaniseringen har luckrat upp kastväsendet men det lever dock kvar i praktiken och genomsyrar det indiska samhället. Det är exempelvis en betydande faktor inför politiska val.[10] Tanken om oberörbarhet börjar så smått att försvinna i alla fall i städerna och bland dem som har gått i skolan. Indiska forskare säger att inkomst och karriär långsamt börjar bli viktigare än kasttillhörighet.[11] Tre konkurrerande indiska religioner har vid olika tidpunkter förkastat kastsystemet. Det handlar om buddhism, jainism och sikhism.[12]






[1] Carlsson, B K, Kastsystemet kvar – trots förbud, 1980-12-04
[2] Jacobsen, ”Hinduismen”, s. 108f
[3] http://www.ne.se/l%C3%A5ng/kastv%C3%A4sen, 2009-03-20
[4] Jacobsen, ”Hinduismen”, s. 108f
[5] http://www.ne.se/l%C3%A5ng/kastv%C3%A4sen, 2009-03-20
[6] Wibäck, S, Religionernas historia, s. 325
[7] Wood, Michael, Historien om Indien, m.1-10
[8] Radioprogrammet OBS! i P1, oktober 2006
[9] Jacobsen, K, Hinduismen, s. 108f
[10] http://www.ne.se/artikel/222831, 2009-03-20
[11] OBS i P1, oktober 2006
[12] OBS i P1, oktober 2006






Kön och levnadsstadium
Både mannen och kvinnan inom hinduismen har olika roller att spela beroende på var livet de befinner sig. Mannens liv har enligt hinduismen fyra stadier med olika mål. Dessa stadier ska genomgås i tur och ordning men gäller i praktiken bara brahminvarnan.  Målen är att  a) uppfylla sina rituella och sociala plikter. b) få ekonomisk och politisk makt c) få estetisk och erotisk njutning och d) att slippa återfödelsen och nå moksha.[1]
Män
Mannens liv delas därför in i:
Lärljungestadiet –  där man ska uppfylla sina rituella och sociala plikter (a).
Familjeförsörjarstadiet  - där man ska förutom uppfylla sina plikter ska få makt och få njutning (a,b och c).
Skogsbostadiet – Dra sig tillbaka från det tidigare stadiet och se till att ens uppgifter övertas av sonen. (Ge upp a, b och c)
Världsförsakelsestadiet – Försöka att nå frälsning, moksha. (d)

Det är alltså i ålderdomen som man ska börja söka frälsning. Läran om levnadsstadierna sägs ha tillkommit för att männen inte skulle dra sig tillbaka för att söka moksha allt för tidigt i livet. Levnadsstadierna är idag i praktiken reducerade till tre då man hoppar över skogsbostadiet. Det finns dock andra sätt för både män och kvinnor att nå frälsning, något som vi kommer in på under yogaskolor.[2]

Kvinnor
Läran om levnadsstadierna beskriver mäns liv och gäller inte kvinnor. Men kvinnor har sin egen dharma, stridharma, vilken är förbunden med kvinnans liv. Kvinnor har egna övergångsritualer, exempelvis vid första mensen.[3]  Mensen gör dock man anses för oren för att träda in i ett hinduiskt tempel. Annars är dock alla former av religiöst liv öppna för kvinnor. Många former av hinduismen domineras och kräver kvinnors deltagande. Det gäller exempelvis gudstillbedjan (bhakti), som är en stor del av hinduismens religiösa liv.[4]

Kvinnans liv delas in i:
Hustru
Flicka
Änka
En hustru delar dharma med sin make. En kvinna ska visa sin man respekt genom att vara underdånig när andra män är närvarande. Det är som hustru en kvinna har högst status i Indien. De flesta av hinduismens gudinnor är exempelvis hustrur och mödrar. Kvinnan har stor makt som mor och ingen är mer vördnadsvärd än modern enligt Manus lag.[5]
Änkor har låg status och omgifte av änkor är inte tillåtet. Om maken dör när kvinnan är ung tvingas hon att leva hela sitt liv som änka. Något som ofta tagits upp när det gäller änkor i Indien är att de bränts tillsammans med maken när han avlidit. Denna s.k Sati har dock bara skett undantagsvis. Det visar dock på statusen som kvinnan har som änka efter sin man i Indien.[6]
Pojkar är i många familjer mer önskvärda än vad flickor är. Söner föredras eftersom de kan försörja föräldrarna när de blir äldre. En dotter däremot, hon flyttar till mannens by och familj och förlorar sitt tidigare sociala liv. Det händer att hon behandlas illa av sin nya familj.[7]

Det finns dock goda kvinnliga förebilder inom hinduismen och man kan hitta stöd för kvinnors rättigheter i religionen. Gudinnan Durga ses som ett exempel på en kvinna som slåss mot orättvisor i världen. Det är dock inte alltid så att en man per automatik har högre status än vad en kvinna har. En brahminkvinna har exempelvis högre status än vad en man från en lågkastig familj har.[8]
Holi
Under ett tillfälle per år kan man passa på att strunta i dharmaläran. Under vår- och färghögtiden Holi är varna-, jati-, kön-, och åldersgränser utsuddade. Holi firas med bålbränning och lek med färgpulver och färgat vatten som kastas på varandra. På en del platser firas den till Krishnas ära. Det är dock inte fokus på religiösa aktiviteter under denna högtid. Ett rop är vanligt under denna högtid, det är HOLI HEY. [9]

Kommentera gärna det ni såg på filmen om de kastlösa latrintömmarna.

ü Förklara hinduismens tro och lära genom att använda relevanta begrepp.
ü Varför är Dharma ett viktigt begrepp för att förstå hinduismen och det indiska samhället?
ü Förklara det vad vi i väst brukar kalla kastväsendet, uppkom och fungerar.
ü Fundera kring män och kvinnors olika villkor inom hinduismen.
ü Hur firas Holi

2 kommentarer:

  1. För att beskriva hur hinduismen tro så kan det beskrivas genom att de tror på Atman, som är en evig själ i allt levande. Denna själ kommer hela tiden att återfödas på nytt, samsara, och de försöker då hela tiden att sträva efter att återfödas till någonting bra, vilket de gör genom att ha levt ett bra liv. Det som avgör vad man återföds till är Karma och det är summan av de goda och om mindre goda handlingar som du har gjort under livet. De strävar då hela tiden efter att leva bra så att sannolikheten för en bra återfödelse ökar. Lever man tillräckligt bra så kan man uppnå det som alla strävar efter – att sluta återfödas och bli ett med världssjälen som även kallas för Brahman. En hindus mål är att Atman ska bli full av kunskap, hängivenhet och godhet så att den försvinner in i den stora världssjälen. Deras slutmål är Moksha som uppnås genom att Atman har blivit ett med Brahman. Detta mål innebär att man blir befriad från ondska från kroppen, från lustar och vrede.
    Dharma innebär en bild av hur människan upprätthåller universum genom de handlingar som hinduerna gör. Dharma används för att kunna strukturera upp samhället och varje hindus enskilda liv. Dharman är bunden till hinduismens olika kaster. Följer de sin egna dharma så kan de förvänta sig en bättre återfödelse, eller kanske till och med slutmålet – att slippa återfödas. Dharma styr de dagliga ritualerna i hemmet såsom övergångsritualer, reningsritualer samt juridik och regler.
    Hinduernas kastsystem kallas även för Varna som har stora likheter med ståndsamhället vi hade i Europa under medeltiden och fram till den franska revolutionen. Varna ska ha uppkommit då indoeuropeiska stammar ska ha erövrat stora delar av Indien. Dessa stammar som invaderade Indien kallade sig själva för Arier och bildade då militäradeln. De som hade härskat innan arierna kom fick efter detta bli tjänarkasten som kom under ariernas kast. De som redan innan hade varit kastlösa och setts som de med minst respekt skulle fortsätta att leva som kastlösa längst ner i kedjan. De kast som finns är:
    Brahminer – består av präster.
    Ksatriya - består av krigare.
    Vaisya – består av köpmän, hantverkare och jordbrukare.
    Shudra – består av tjänare och arbetare.
    Daliter – består av de personer som anses vara kastlösa.
    Dessa olika kast har olika uppgifter i samhället och ju högre kast man är med i, desto viktigare jobb anses man ha. Än idag så är umgänge mellan kasten inte troligt och giftermål med en person från ett sämre kast är otänkbart. Hela 20 % av Indiens befolkning går in under gruppen kastlösa och får sköta de allra mest slitsamma och sämsta jobben. Man ärver även jobb som ens föräldrar har haft.
    Kvinnorna och männen har inte samma roll i samhället utan det skiljer sig inom olika områden. Deras lära om levnadsstadierna gäller bara för män och inte för kvinnor. Kvinnorna har sina egna som exempelvis deras första mens. Alla former av religöst liv är öppet för kvinnor och ofta så kan det vara ett krav på att en kvinna medverkar för att utövandet ska ske rätt. Männens liv delas upp i: lärljungestadiet, familjeförsörjarstadiet, skogsbostadiet och världsförsakelsestadiet. Kvinnorna har enbart tre stadier som är flicka, hustru och änka. Är kvinnan gift med en man så delar hon dharma med sin man. Kvinnan ska visa respekt för mannen och visa sig vara underdånig när andra män är i närheten. Kvinnorna har som högst status när de är gifta och de får mycket lägre status om deras make dör. Skulle detta hända så har de inte tillåtelse att gifta om sig. En kvinna från exempelvis Vaisyakastet anses vara mer värd än en man från de kastlösa.
    En gång per år så firas högtiden Holi i Indien. Då finns inte några gränser mellan olika personer kvar utan alla är lika mycket värda, vilket kast man kommer ifrån, kön, och vilken ålder man har. Holi firas genom att man bränner bål och leker med färg som man kastar på varandra. Under denna högtid så är det inte någon speciell religiös fokusering utan man gör det mest som en rolig grej och ett vanligt ord som utropas är Holi Hey.

    SvaraRadera
  2. • Förklara hinduismens tro och lära genom att använda relevanta begrepp.
    Hinduerna tror på atman och det är människosjälen eller rättare sagt en evig essens i allt levande, alltså att man ständigt återföds till nya liv. Denna återfödelsecykel kallas för samsara. Vad man sedan återföds till beror på atmas karma alltså bra och dåliga handlingar man gjort under alla de olika liv som man genomlevt. Slutmålet med atman är att aldrig mer återfödas och att bli ett med världssjälen vilket kallas för brahman. De mål en hindu har är att skapa så mycket kunskap, hängivenhet och godhet att själen sedan försvinner in i den stora världssjälen. När man sedan nått sitt slutmål så kallas det för moksha och det är då man har blivit ett med brahman.

    • Varför är Dharma ett viktigt begrepp för att förstå hinduismen och det indiska samhället?
    Dharma används för att strukturera samhället och den enskildes liv. Om en hindu följer sin egen dharma kan de få en bättre återfödelse. Dharma omfattar de dagliga ritualerna knutna till hemmet, övergångsritualerna, reningsritualer, juridik och regler bundna till kast, klass, kön och levnadsstadium.

    • Förklara det vad vi i väst brukar kalla kastväsendet, uppkom och fungerar.
    Vi har länge kallat den hierarkiska samhällsstrukturen i Indien för kastsystem, men idag talar man främst om varna och jati. Varna har stora likheter med ståndsamhället i Europa under medeltiden fram till den franska revolutionen. Det sägs att Varna uppkom 1500 f.Kr. då indoeuropeiska stammar erövrade stora delar av främre Indien. Man levde alltså i det kast man föddes i, så om man föddes kastlös så hamnar man där man föddes och samma med dens barn oavsett intelligens, utseende, kön osv. Varna består i följade hierarkier:
    Brahminer som består av präster. Ksatriya som består av krigare. Vaisya består av köpmän, hantverkare och jordbrukare. Shudra som består av tjänare och arbetare. Utanför dessa kast hamnar det vi i väst kallar kastlösa.
    Jati är ett uttyck som betyder ”vad man är född till”. Vi i Europa har ett berömt uttryck som påtalar vikten av att gå i sin fars fotspår vilket lyder ”Skomakare bli vid din läst”.

    • Fundera kring män och kvinnors olika villkor inom hinduismen.
    Både den kvinnans och mannens roll inom hinduismen beror på vart livet befinner sig. Männen har fyra stadier med olika mål och dessa stadier ska genomgås i tur och ordning men det gäller i praktiken bara brahminvarnan. Målen är att uppfylla sina rituella och sociala plikter, få ekonomisk och politisk makt, få estetisk och erotisk njutning och att slippa återfödelsen och nå moksha.
    Männens liv delas därför in i:
    Lärljungestadiet – där man ska uppfylla sina rituella och sociala plikter.
    Familjeförsörjarstadiet - där man ska förutom uppfylla sina plikter ska få makt och få njutning.
    Skogsbostadiet – Dra sig tillbaka från det tidigare stadiet och se till att ens uppgifter övertas av sonen.
    Världsförsakelsestadiet – Försöka att nå frälsning, moksha.
    Läran om levnadsstadier beskriver endast männen och inte kvinnorna. Kvinnorna har sin egna dharma, stridharma, vilken är förbunden med kvinnans liv. En kvinnas liv delas in i hustru, flicka, änka. En hustru delar dharma med sin make och som hustru har man högst status i Indien, som mor har man stor makt. Som änka har man inte rätt att gifta om sig och man har även låg status som änka. Det finns en så kallad Sati som betyder att när en änkas man dött, bränner man änkan tillsammans med mannen.
    Man kan däremot hitta stöd för kvinnans rättigheter i religionen då hinduer har goda kvinnliga förebilder.

    • Hur firas Holi?
    Holi firas en gång per år då man har chansen att strunta i dharmaläran. Under Holi är varna-, jati-, kön-, och åldersgränser utsuddade. Man firar Holi genom bålbränning och lek med färgpulver och färgat vatten. Man brukar också ropa ut ”holi hey” som är ett vanligt rop under högtiden.

    SvaraRadera